Rodzaje lamp samochodowych i do maszyn rolniczych

Rodzaje lamp samochodowych. Chociaż korzystamy z nich za każdym razem, gdy siadamy za kierownicą, większość kierowców na temat lamp samochodowych ma wiedzę mniejszą niż podstawowa. Warto więc pochylić się nad tematem i omówić, choć najważniejsze typy świateł.

Lampy LED do jazdy dziennej

Rodzaje lamp samochodowych. Lampy LED do jazdy dziennej. Mimo że niektórzy kierowcy mylą je ze światłami mijania, są one zupełnie innym typem oświetlenia. Jak sama nazwa wskazuje, służą do jazdy przy dobrej widoczności. Od dziesięciu lat ich montaż w nowych samochodach o DMC poniżej 3.5 tony jest obowiązkowy na terenie Unii Europejskiej. Unijne przepisy mówią też o ich działaniu niezależnym od tylnych świateł pozycyjnych.

Opracowanie lamp do jazdy dziennej było wynikiem niedostatecznego bezpieczeństwa świateł mijania. Ze względu na swoje zastosowanie, cechują się niewielką mocą – zazwyczaj wynosi ona od kilku do kilkunastu watów. To spora różnica w porównaniu ze światłami mijania, które świecą z mocą od 40 do 55 watów. Lampy jazdy dziennej niekiedy oznaczane na kokpicie zieloną ikoną przedstawiającą reflektor i rozchodzące się w postaci kropek światło.

Lampy LED - kierunkowe, hamowania, pozycyjne

Kolejną grupę świateł samochodowych stanowią te służące do sygnalizowania pozycji pojazdu oraz zamiaru wykonywania manewrów. W jej skład wchodzą kierunkowskazy oraz światła hamowania i pozycyjne.

Te pierwsze, zgodnie z aktualnymi przepisami, powinny być barwy żółtej i świecić w trybie pulsacyjnym z częstotliwością około 90 cykli na minutę (co daje 1 do 2 razy na sekundę). Ważne jest również opóźnienie przy włączaniu i wyłączaniu. W pierwszym przypadku nie może ono być większe niż 1 sekunda, w drugim – 1,5 sekundy. Każdy samochód powinien być wyposażony co najmniej w dwie pary kierunkowskazów – przednią i tylną. Jeśli ciągniemy przyczepę, wymagane są ponadto kierunkowskazy boczne, i tak znajdujące się na wyposażeniu większości modeli.

Lampy hamowania

muszą być barwy czerwonej i powinny uruchamiać się po wciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca. Podobnie jak światła pozycyjne są umieszczone z tyłu pojazdu (a jeśli ciągnie on przyczepę – również na niej), a różnicą jest większa jasność lamp hamowania. Według przepisów obowiązkowe jest wyposażenie auta w przynajmniej dwa światła hamowania, umieszczone po obu bokach z tyłu samochodu. Coraz częściej można spotkać się ponadto z dodatkową, zlokalizowaną na tylnej szybie lampą. Jak pokazują statystyki, znacznie obniża ona ryzyko uczestnictwa w kolizjach.

Lampy pozycyjne służą do wyraźnego oznaczenia lokalizacji samochodu. Powinien on posiadać dwie pary tych świateł – z przodu oraz z tyłu. Jeśli długość pojazdy przekracza 6 metrów, wymagane są ponadto światła pozycyjne boczne. Dotyczy to również samochodów wyposażonych w przyczepy. Kolor emitowanego światła to oczywiście biel z przodu (w autach zarejestrowanych przez 2010 może być też żółte) oraz czerwień z tyłu). Uwagę należy zwrócić też na widoczność świateł, która w normalnej przejrzystości powietrza powinna wynosić 300 metrów. Lampy pozycyjne nie mogą też oślepiać innych kierowców.

Lampy diodowe LED obrysowe – przednie i tylne

Polskie przepisy mówią - lampy obrysowe powinny być wyposażone jedynie samochody, których szerokość przekracza 2,1 (w przypadku aut wyprodukowanych po 1986) lub 2,8 (dla pojazdów sprzed tej daty) metra szerokości. Właściciele aut osobowych nie są zobowiązani do ich montażu, ale takie rozwiązanie nie jest zabronione. Ich zadaniem, jak sama nazwa wskazuje, jest oznaczenie obrysu samochodu. Dlatego montowane są z boku pojazdu – z przodu (barwa biała) i z tyłu (barwa czerwona).

W zależności od tego, do jakiego samochodu są one montowane, wyróżnia się różne wersje lamp obrysowych. Poszczególne typu przeznaczone są do użytku z autami osobowymi, dostawczymi, ciężarowymi i osobowymi. W przypadku nietypowych pojazdów, zwykle istnieje ponadto możliwość zastosowania lamp uniwersalnych.

Rodzaje lamp samochodowych - Lampy LED do maszyn rolniczych

Omawiając poszczególne rodzaje lamp samochodowych, warto wspomnieć również o tych przeznaczonych do maszyn rolniczych. Zgodnie z prawem drogowym, pojazdy oraz przyczepy rolnicze poruszające się po drogach publicznych powinny być wyposażone w zestaw oświetlenia, w skład w którego wchodzą kierunkowskazy, światło hamowania, oświetlenie tylnej tablicy, lampy pozycyjne przednie i tylne, światła awaryjne i obrysowe (jeśli przekraczają wspomniany limit szerokości). Ciągniki i maszyny samobieżne muszą ponadto posiadać światła mijania.

Osobną kategorię stanowią lampy dodatkowe, montowane w celu poprawy widoczności podczas prowadzenia prac polowych. Niezbędne okazują one zwłaszcza jesienią, kiedy na wykonanie czeka wiele prac polowych, a nie dostępność naturalnego światła słonecznego jest nieduża. Na rynku dostępne są rolnicze lampy LED oraz halogenowe. Jeśli chodzi o walory użytkowe, zdecydowanie lepiej wypadają te pierwsze. Są bardziej energooszczędne i emitują jaśniejsze światło, umożliwiając precyzyjną pracę. Ważną ich cechą okazuje się też większa niż w przypadku lamp halogenowych odporność na wstrząsy i uszkodzenia, o które przecież w warunkach polowych naprawdę nietrudno.

Przypominamy także, że od 1 czerwca 2021 nastąpiły zmiany w ruchu drogowym. 

Podziel się tym postem

komentarze (0)

Brak komentarzy w tej chwili