Rozklejanie lamp samochodowych
Zdarza się, że dysponujemy pojazdem na tyle nietypowym, że zakup nowych części jest niezwykle trudny lub kosztowny. Jednym z takich elementów są lampy samochodowe, które z czasem tracą swój blask bądź sprawność. Dostanie się do ich wnętrza, sprawia użytkownikom sporo trudności, o czym świadczą liczne zapytania w sieci internetowej. Jak rozkleić lampę samochodową? Jakich preparatów użyć? Czy da się skutecznie osuszyć reflektor? Podpowiadamy.
-
Domowe sposoby nie są wcale takie złe.
-
Często sedno tkwi w kleju. Czym go skutecznie zmiękczyć?
-
Woda w lampie nie jest zjawiskiem niezwykłym. Rzecz w tym, by nie zbierała się w nadmiarze.
-
Cierpliwość zawsze zostaje nagrodzona.
Rozklejanie lamp. Jak rozkleić lampę samochodową?
Jak wspomnieliśmy, nie zawsze zakup nowej lampy jest możliwy. Zresztą, jest wielu kierowców, których miłość do własnego auta jest tak wielka, iż nie wyobrażają sobie oddania swojego pieszczocha w obce ręce.
Niestety, lampy samochodowe naruszone zębem czasu dużo tracą ze swojej atrakcyjności. Szczególnie widoczne jest to na odbłyśnikach i wewnętrznej powierzchni kloszy. Żółty nalot i śniedź potrafią oszpecić nawet najpiękniejszą maszynę. Przed przystąpieniem do pracy warto zapoznać się z publikacją dostępną na stronie https://egkal.pl/naprawa-lamp-samochodowych/.
Niektóre modele lamp samochodowych wyposażone są co prawda w plastikowe zatrzaski, jednak aby dostać się do odbłyśnika, rozklejenie reflektora jest niezbędne.
Co będzie potrzebne?
-
Podkładka pod reflektor (gąbka, ręcznik);
-
Opalarka, nagrzewnica;
-
Śrubokręt;
-
Ostry nóż.
Dla lepszego zobrazowania czynności podzielmy je na poszczególne fazy.
-
Faza pierwsza – nagrzewanie
Lampę samochodową kładziemy na wcześniej przygotowanej podkładce. Unikniemy w ten sposób zarysować powłoki zewnętrznej reflektora.
Za pomocą opalarki lub nagrzewnicy rozgrzewamy brzegi lampy wzdłuż całej krawędzi reflektora. Zabieg należy wykonać dokładnie, zwracając uwagę na ewentualne zatrzaski z tworzywa sztucznego. Plastik ma niską temperaturę topnienia, zatem niezwykle łatwo jest go uszkodzić.
Tym, którzy chcą skorzystać z piekarnika, przypominamy:
-
Temperatura 200° C;
-
Czas nagrzewania około 15-20 minut.
Oczywiście, proces nagrzewania wymaga stałego nadzoru.
-
Faza druga – zdjęcie klosza
W wyniku nagrzewania klosz lampy staje się elastyczny, co pozwala na odgięcie go od obudowy po uprzednim odchyleniu zatrzasków. Można posiłkować się śrubokrętem, jedna wymagana jest duża delikatność.
W przypadku kiedy mamy do czynienia z klejem, należy go rozciąć nożykiem. Ważne jest, by po zakończonej operacji dokładnie usunąć starą warstwę kleju a miejsca zanieczyszczone przemyć benzyną ekstrakcyjną.
-
Faza trzecia – regeneracja lampy
Można przystąpić do regeneracji odbłyśnika, o czym więcej dowiemy się z artykułu na stronie https://egkal.pl/odblysniki-naprawa-regeneracja-renowacja/.
Złożenie lampy przebiega analogicznie.
Twardy klej do lamp samochodowych
Zastosowanie twardego kleju do lamp samochodowych ma swoje uzasadnienie. Reflektor jako zespół zapewniający poprawne oświetlenie musi wykazywać się odpornością na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne.
Ponadto w miesiącach letnich powierzchnia pojazdu, w tym także maska ulega znacznemu nagrzaniu. Kleje miękkie tracą w takich warunkach swoje właściwości, stając się tym samym bezużytecznymi.
Czym rozpuścić klej twardy i butylowy?
Kleje twarde poddają się działaniu acetonu i terpenów. Niestety są to środki bardzo agresywne zarówno w kontakcie z materiałem klejonym, jak i skórą ludzką. Gotowe preparaty dostępne są w handlu, przy czym zaleca się zachowanie najwyższych środków ostrożności.
Klej butylowy traci swoje właściwości pod wpływem działania kwasów organicznych, alkoholi, kwasów mineralnych i rozpuszczalników.
Przygotowując się do rozpuszczania klejów, warto skorzystać z gotowych preparatów dostępnych w powszechnej sprzedaży.
Jak odparować lampę w samochodzie?
Zjawisko parowania we wnętrzach reflektorów jest najzupełniej normalne. Nie ma całkowicie szczelnej lampy samochodowej, a wynika to z konstrukcji oświetlenia i zjawisk fizycznych zachodzących w lampie w trakcie świecenia. Rozgrzanie powietrza powoduje jego rozszerzenie i co za tym idzie, wydostawania się na zewnątrz. Wyłączenie żarówki skutkuje jej stygnięciem i zasysaniem powietrza wraz z wilgocią.
Jak osuszyć lampę w samochodzie?
Dopiero gromadząca się woda wewnątrz lampy, może być sygnałem, że system wentylacji jest nieskuteczny. Jak osuszyć lampę w samochodzie? Warto skorzystać z bazy wiedzy dostępnej na https://egkal.pl/blog/.
Dowiecie się tam między innymi, iż nowoczesne lampy samochodowe wyposażone są w odpowietrzniki. Nadmierne parowanie lub gromadzenie się wody jest najczęściej objawem utraty drożności w tych elementach lampy. W takiej sytuacji pozostaje wyczyścić kanaliki odpowietrzające, a w przypadku starych lamp, wymiana na nowe.
Częstą przyczyną zawilgocenia lampy jest też stary, kruszący się klej scalający konstrukcje reflektora. Dotyczy to wyposażenia kilkunastoletniego, nader często obecnego w samochodach używanych wystawionych do sprzedaży. I w tym przypadku reanimacja lampy nie przyniesie spodziewanych rezultatów.
Tylko wymiana starej lampy samochodowej zapewni nam kolejne kilkanaście lat bezawaryjnej eksploatacji i bezpiecznej jazdy. Warto wziąć to pod uwagę.
komentarze (0)