
Jak oznaczona jest homologacja na lampach samochodowych?
Ogromna liczba aut jeżdżących po naszych drogach liczy sobie od kilku do kilkunastu lat. Rynek wtórny przeżywa rozkwit, a to oznacza więcej pojazdów z drugiej ręki. Jednym z elementów, który zwykle podlega wymianie po zakupie takiego samochodu, jest oświetlenie. Stare, chociaż sprawne dawno już straciło swój blask, klosze są często porysowane a odbłyśniki matowe. Czy wymiana lampy samochodowej może przebiegać w sposób dowolny? Do czego służy homologacja reflektorów? Na te i wiele innych pytań poszukamy odpowiedzi w poniższym, artykule.
- Co oznaczają poszczególne oznaczenia lamp i jak je poprawnie odczytać?
- Czy każda lampa musi mieć i ma homologację?
- Dlaczego tak wielu kierowców nie przepada za angielskimi reflektorami?
- Jak uniknąć utraty dowodu rejestracyjnego jeżdżąc Anglikiem?
Jak czytać oznaczenia lamp?
Oznaczenia lamp wynikają wprost z ograniczeń nakładanych przez producentów oraz stosownych przepisów prawa krajowego i Unii Europejskiej. Warto wiedzieć o nich jak najwięcej, by po wymianie lub regeneracji lampy – https://egkal.pl/naprawa-lamp-samochodowych/ – uniknąć problemów w trakcie kontroli drogowej czy też przeglądu technicznego pojazdu.
Oznaczenia lamp to ciąg znaków, spośród których każdy ma znaczenie.
Typy reflektorów:
- A — Światła obrysowe / pozycyjne;
- B — Światło przeciwmgłowe;
- C — Światło mijania;
- R — Światło drogowe;
- CR — Światło drogowe i mijania;
- C/R — Światło drogowe lub mijania.
Oznaczenia dotyczą regulaminu ECE 1. Regulamin ECE 8, 20 odnosi się do źródeł światła H4.
- HC — Halogenowe światło mijania;
- HCR — Halogenowe światło drogowe i mijania;
- HC/R — Halogenowe światło drogowe lub mijania.
Lampy ksenonowe (ECE 98) oznaczone są w sposób następujący:
- DC — Ksenonowe światło mijania;
- DR — Ksenonowe światło drogowe;
- DC/R — Ksenonowe światło drogowe lub mijania.
Użycie spójnika „lub” w ostatnim punkcie informuje, że równoczesne używanie świateł jest zabronione.
Symbol „E” oznacza homologację wydaną na obszarze Europy, cyfra bądź liczba identyfikuje kraj wydania homologacji.
Posłużmy się przykładem.
Oznaczenie HC/R 25 E1 02 A 44457:
- HC/R — światła halogenowe, światła mijania, światła drogowe;
- Ukośnik wyklucza możliwość stosowania obu świateł jednocześnie. W tym wypadku mowa o światłach mijania i drogowych;
- Liczba referencyjna 25 określa moc świetlną reflektora drogowego;
- Symbol E1 dopuszcza lampę do użytku w Niemczech;
- 02 A informuje, że użytkownik ma do czynienia z reflektorem, w którym zainstalowane jest światło pozycyjne (światło postojowe A), a przepisy były modyfikowane dwa razy od momentu ich wydania (02);
- Numer 44457 jest liczbą porządkową wydanego świadectwa homologacyjnego.
Jak widać, mimo pozornego skomplikowania odczytanie oznaczeń nie jest trudne. Dodatkowe informacje na temat oświetlenia samochodowego znajdziemy na stronie https://egkal.pl/blog/.
Jak sprawdzić, czy lampa ma homologację?
Pytanie jest o tyle istotne, iż krajowy rynek obfituje w produkty nieposiadające homologacji, lub dotyczy ona wyłącznie jednego z elementów lampy samochodowej.
Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Kierowca nabywa żarówkę LED przekonany, iż ma ona homologację „E”. Nie wie jednak, że wspomniana żarówka musi mieć homologację wraz z całym reflektorem. Jest to bardzo ważne, ponieważ dopiero cały zespół jest w stanie wyemitować strumień światła o odpowiedniej temperaturze barwowej i jasności. Każde z tych urządzeń osobno jest praktycznie bezużyteczne i pozbawione prawa do użytku na drogach publicznych.
Takie ryzyko nie występuje w przypadku renomowanych producentów oraz sprzedawców. W każdym przypadku homologacja jest dostępna do okazania klientowi oraz znajduje się w miejscu doskonale widocznym.
Co oznacza homologacja E24 oraz litera A na reflektorze?
Symbol „E” informuje, że świadectwo homologacyjne zostało wydane na obszarze Europy. Cyfra lub liczba po nim następująca jest sygnaturą kraju wydania świadectwa. W tym przypadku liczba 24 oznacza homologację wydaną w Republice Irlandii.
Najpopularniejsze kody określające reflektory i tylne światła zespolone:
- E1 – Niemcy;
- E2 – Francja;
- E3 – Włochy;
- E4 – Holandia;
- E5 – Szwecja;
- E6 – Belgia;
- E7 – Węgry;
- E8 – Czechy;
- E9 – Hiszpania;
- E10 – Byłe kraje Federacji Jugosławii;
- E11 – Wielka Brytania;
- E12 – Austria;
- E13 – Luksemburg;
- E14 – Szwajcaria;
- E16 – Norwegia;
- E17 – Finlandia;
- E18 – Dania;
- E19 – Rumunia;
- E20 – Polska;
- E24 – Irlandia.
Źródło: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/.
Czy można jeździć na angielskich lampach?
Sytuacja jest bardzo dwuznaczna. Z jednej strony pojazdy sprowadzane z Królestwa Wielkiej Brytanii są rejestrowane w Polsce, co stanowi dowód dopuszczenia ich do ruchu drogowego. Istnieje jednak poważne ryzyko utraty dowodu rejestracyjnego w trakcie kontroli drogowej, ponieważ lampy angielskie nie spełniają wymogów bezpieczeństwa, o czy miało okazję przekonać się wielu kierowców.
Z tego powodu zaleca się wymianę lamp samochodowych natychmiast po sprowadzeniu auta lub zakupie takowego.
Jak sprawdzić, czy lampa jest angielska?
Lampy brytyjskie różnią się konstrukcyjnie od tych, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Wynika to z faktu zmiany kierunku ruchu. Lampy samochodowe, które przystosowane są do oświetlania pobocza w Anglii, w Polsce oślepiają wszystkich nadjeżdżających z naprzeciwka.
Dodatkowo zdradzają je oznaczenia. Jest to symbol „E11” właściwy dla Albionu oraz strzałki na kloszach.
- Strzałka skierowana w prawo — ruch lewostronny;
- Brak strzałki — reflektory przeznaczone do ruchu prawostronnego;
- Groty strzałki skierowane — możliwość dostosowania do obu typów ruchu.
Zakup nowych lamp samochodowych z pewnością przysłuży się poprawie wizerunku auta. Dodając do tego wpływ na bezpieczeństwa nas wszystkich, będzie to wydatek nader korzystny.