Jak oznaczona jest homologacja na lampach samochodowych?

Jak oznaczona jest homologacja na lampach samochodowych?

Jak oznaczona jest homologacja na lampach samochodowych?

Ogromna liczba aut jeżdżących po naszych drogach liczy sobie od kilku do kilkunastu lat. Rynek wtórny przeżywa rozkwit, a to oznacza więcej pojazdów z drugiej ręki. Jednym z elementów, który zwykle podlega wymianie po zakupie takiego samochodu, jest oświetlenie. Stare, chociaż sprawne dawno już straciło swój blask, klosze są często porysowane a odbłyśniki matowe. Czy wymiana lampy samochodowej może przebiegać w sposób dowolny? Do czego służy homologacja reflektorów? Na te i wiele innych pytań poszukamy odpowiedzi w poniższym, artykule.

  • Co oznaczają poszczególne oznaczenia lamp i jak je poprawnie odczytać?
  • Czy każda lampa musi mieć i ma homologację?
  • Dlaczego tak wielu kierowców nie przepada za angielskimi reflektorami?
  • Jak uniknąć utraty dowodu rejestracyjnego jeżdżąc Anglikiem?

Jak czytać oznaczenia lamp?

Oznaczenia lamp wynikają wprost z ograniczeń nakładanych przez producentów oraz stosownych przepisów prawa krajowego i Unii Europejskiej. Warto wiedzieć o nich jak najwięcej, by po wymianie lub regeneracji lampy – https://egkal.pl/naprawa-lamp-samochodowych/ – uniknąć problemów w trakcie kontroli drogowej czy też przeglądu technicznego pojazdu.

Oznaczenia lamp to ciąg znaków, spośród których każdy ma znaczenie.

Typy reflektorów:

  • A Światła obrysowe / pozycyjne;
  • B Światło przeciwmgłowe;
  • C Światło mijania;
  • R Światło drogowe;
  • CR Światło drogowe i mijania;
  • C/R — Światło drogowe lub mijania.

Oznaczenia dotyczą regulaminu ECE 1. Regulamin ECE 8, 20 odnosi się do źródeł światła H4.

  • HC Halogenowe światło mijania;
  • HCR Halogenowe światło drogowe i mijania;
  • HC/R Halogenowe światło drogowe lub mijania.

Lampy ksenonowe (ECE 98) oznaczone są w sposób następujący:

  • DC — Ksenonowe światło mijania;
  • DR — Ksenonowe światło drogowe;
  • DC/R — Ksenonowe światło drogowe lub mijania.

Użycie spójnika „lub” w ostatnim punkcie informuje, że równoczesne używanie świateł jest zabronione.

Symbol „E” oznacza homologację wydaną na obszarze Europy, cyfra bądź liczba identyfikuje kraj wydania homologacji.

Posłużmy się przykładem.

Oznaczenie HC/R 25 E1 02 A 44457:

  1. HC/R — światła halogenowe, światła mijania, światła drogowe;
  2. Ukośnik wyklucza możliwość stosowania obu świateł jednocześnie. W tym wypadku mowa o światłach mijania i drogowych;
  3. Liczba referencyjna 25 określa moc świetlną reflektora drogowego;
  4. Symbol E1 dopuszcza lampę do użytku w Niemczech;
  5. 02 A informuje, że użytkownik ma do czynienia z reflektorem, w którym zainstalowane jest światło pozycyjne (światło postojowe A), a przepisy były modyfikowane dwa razy od momentu ich wydania (02);
  6. Numer 44457 jest liczbą porządkową wydanego świadectwa homologacyjnego.

Jak widać, mimo pozornego skomplikowania odczytanie oznaczeń nie jest trudne. Dodatkowe informacje na temat oświetlenia samochodowego znajdziemy na stronie https://egkal.pl/blog/.

Jak sprawdzić, czy lampa ma homologację?

Pytanie jest o tyle istotne, iż krajowy rynek obfituje w produkty nieposiadające homologacji, lub dotyczy ona wyłącznie jednego z elementów lampy samochodowej.

Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Kierowca nabywa żarówkę LED przekonany, iż ma ona homologację „E”. Nie wie jednak, że wspomniana żarówka musi mieć homologację wraz z całym reflektorem. Jest to bardzo ważne, ponieważ dopiero cały zespół jest w stanie wyemitować strumień światła o odpowiedniej temperaturze barwowej i jasności. Każde z tych urządzeń osobno jest praktycznie bezużyteczne i pozbawione prawa do użytku na drogach publicznych.

Takie ryzyko nie występuje w przypadku renomowanych producentów oraz sprzedawców. W każdym przypadku homologacja jest dostępna do okazania klientowi oraz znajduje się w miejscu doskonale widocznym.

Co oznacza homologacja E24 oraz litera A na reflektorze?

Symbol „E” informuje, że świadectwo homologacyjne zostało wydane na obszarze Europy. Cyfra lub liczba po nim następująca jest sygnaturą kraju wydania świadectwa. W tym przypadku liczba 24 oznacza homologację wydaną w Republice Irlandii.

Najpopularniejsze kody określające reflektory i tylne światła zespolone:

  • E1 – Niemcy;
  • E2 – Francja;
  • E3 – Włochy;
  • E4 – Holandia;
  • E5 – Szwecja;
  • E6 – Belgia;
  • E7 – Węgry;
  • E8 – Czechy;
  • E9 – Hiszpania;
  • E10 – Byłe kraje Federacji Jugosławii;
  • E11 – Wielka Brytania;
  • E12 – Austria;
  • E13 – Luksemburg;
  • E14 – Szwajcaria;
  • E16 – Norwegia;
  • E17 – Finlandia;
  • E18 – Dania;
  • E19 – Rumunia;
  • E20 – Polska;
  • E24 – Irlandia.

Źródło: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/.

Czy można jeździć na angielskich lampach?

Sytuacja jest bardzo dwuznaczna. Z jednej strony pojazdy sprowadzane z Królestwa Wielkiej Brytanii są rejestrowane w Polsce, co stanowi dowód dopuszczenia ich do ruchu drogowego. Istnieje jednak poważne ryzyko utraty dowodu rejestracyjnego w trakcie kontroli drogowej, ponieważ lampy angielskie nie spełniają wymogów bezpieczeństwa, o czy miało okazję przekonać się wielu kierowców.

Z tego powodu zaleca się wymianę lamp samochodowych natychmiast po sprowadzeniu auta lub zakupie takowego.

Jak sprawdzić, czy lampa jest angielska?

Lampy brytyjskie różnią się konstrukcyjnie od tych, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Wynika to z faktu zmiany kierunku ruchu. Lampy samochodowe, które przystosowane są do oświetlania pobocza w Anglii, w Polsce oślepiają wszystkich nadjeżdżających z naprzeciwka.

Dodatkowo zdradzają je oznaczenia. Jest to symbol „E11” właściwy dla Albionu oraz strzałki na kloszach.

  • Strzałka skierowana w prawo — ruch lewostronny;
  • Brak strzałki — reflektory przeznaczone do ruchu prawostronnego;
  • Groty strzałki skierowane — możliwość dostosowania do obu typów ruchu.

Zakup nowych lamp samochodowych z pewnością przysłuży się poprawie wizerunku auta. Dodając do tego wpływ na bezpieczeństwa nas wszystkich, będzie to wydatek nader korzystny.