Jak przerobić auto angielskie na europejskie?

auto angielskie

Choć ilość aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii nieco zmalała, to jednak wciąż wiele osób decyduje się nabyć auto na wyspach i przyprowadzić do Polski. Wiąże się to jednak z pewną listą przeróbek, które pozwolą dostosować pojazd do przepisów panujących w naszym kraju. Jakie zmiany trzeba zrobić jeśli sprowadzamy auta angielskie i czy znacząco podnoszą koszty ogólne samochodu? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

  • Elementy wyposażenia auta, jakie muszą ulec zmiano to światła, lusterka i licznik.
  • Dlaczego wymiana kierownicy choć opcjonalna, może być jednak konieczna i bardziej opłacalna?
  • Jakie dodatkowe niezbędne opłaty mogą podnieść koszt sprowadzanego samochodu?

Jakie przeróbki w aucie angielskim?

Podstawową różnicą, jaka jest pomiędzy ruchem drogowym w Polsce i Wielkiej Brytanii jest ruch lewostronny. Z tego właśnie wynikają wszelkie potrzebne zmiany, jakie musisz wprowadzić w samochodzie. Podstawowe to

  • reflektory
  • lusterka
  • licznik
  • kierownica (opcjonalnie)

Światła

Zarówno reflektory w samochodach na Wyspach, jak i Europie kontynentalnej świecą w sposób asymetryczny. Jednak z powodu lewostronnego ruchu, lampy lewe świecą w Wielkiej Brytanii mocniej, niż prawe, czyli zupełnie odwrotnie niż u nas. W związku z tym, wielu kierowców decyduje się na wymianę świateł, np. na takie.

Innym sposobem na dopasowanie przednich świateł jest korekta przeprowadzana przez mechanika. Jeśli chodzi o oświetlenie tylne, konieczne jest przeniesienie światła przeciwmgłowego z prawej strony na lewą.

Lusterka

Wydawać by się mogło, że przecież lusterka wszędzie działają tak samo. I faktycznie tak jest, jednak w samochodach angielskich są ustawione w inny sposób. Jest to chyba najmniej spodziewana zamiana przy sprowadzaniu samochodu z Wielkiej Brytanii i taka, która zaskakuje wielu właścicieli.

W prostszych typach wystarczy wymiana szkieł na nowe. Jednak w nowszych autach mających zintegrowane lusterka sprawa jest ciut trudniejsza. Wynika to z faktu, że lusterka ustawione są po obu stronach pod innym kątem. Konieczna jest więc wymiana nie tylko szkieł, ale całych luster. Koszt może wahać się od kilkudziesięciu zł aż do nawet kilku tysięcy w przypadku aut luksusowych, do których nie ma dostępnych zamienników. Należy więc tę sprawę dokładnie sprawdzić przed kupnem auta.

Licznik

W wielu prędkościomierzach miara jest wskazywana zarówno za pomocą mil/h, jak i km/h. W tych licznikach, gdzie znajdziesz tylko mile, konieczna okaże się wymiana i wyskalowanie. W przypadku nowych samochodów niezbędne będzie też „zaakceptowanie” tego przez elektronikę poprzez komputer diagnostyczny.

Co z tą kierownicą?

Obecnie można zarejestrować auto z kierownicą znajdującą się po prawej stronie. Dzięki temu w sposób całkowicie legalny można się nim poruszać po naszych drogach. Dlaczego więc wielu kierowców decyduje się na zrobienie tzw. przekładki? Często ze względów praktycznych, wygodniej jest jeździć po naszych drogach, siedząc po stronie lewej. Kolejnym powodem jest wbrew pozorom oszczędność. Firmy ubezpieczeniowe często podnoszą składki na ubezpieczenie samochodów mających kierownicę po prawej stronie. Być może towarzystwa ubezpieczeniowe zauważyły większą ilość kolizji spowodowanych przez kierowców jeżdżących „anglikami”.

Koszt takiej „przekładki” wynosi od kilku tys. Złotych przy modelach najbardziej popularnych, do których łatwi znaleźć części zamienne. Jednak przy dłuższej perspektywie ubezpieczania, inwestycja się zwróci. Warto więc się zorientować wcześniej i doliczyć koszt takiej zmiany do budżetu.

Dodatkowe koszty

Jednym z dodatkowych kosztów jest opłacenie akcyzy. W obecnej chwili wynosi ona:

  • 3,1% wartości pojazdu w przypadku samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu w przypadku pojazdów z silnikiem powyżej 2000 cm3

Dużo korzystniejsze, bo nawet o 50% niższe stawki są dla właścicieli aut hybrydowych, jednak najkorzystniej będą mieli kupcy samochodów elektrycznych. Akcyza w ich przypadku wynosi 0%. Wszelkie aktualne informacje w tej kwestii można znaleźć tutaj.

Nie ma konieczności opłacania cła, a wynika to z umowy pomiędzy Wielką Brytanią, a Unią Europejską, która zakłada zerowe cło na sprowadzane samochody.

W koszt należy wliczyć też składkę na ubezpieczenie OC i ewentualne AC.

Pozostałe koszta związane ze sprowadzeniem auta wynosiły w 2021:

  • Deklaracja o przekroczeniu granicy: 30-50 zł
  • Tłumaczenie dokumentów V5C (vehicle log book): 50-100 zł
  • Przegląd samochodu: 150 zł
  • Rejestracja samochodu: 280 zł

 

Jak widać, sprowadzając auto z Wielkiej Brytanii, trzeba dokładnie przemyśleć dodatkowe koszta, które pojawią się już po zakupieniu samochodu. Nie tylko te związane z formalnościami, ale także z przerobieniem auta, by zostało dopuszczone do ruchu w Polsce. Może się bowiem okazać, że nie tylko niewiele się zaoszczędzi, ale być może przekroczy to koszty poniesione na zakup auta na miejscu lub w kraju, który nie narzuca zmian w wyposażeniu pojazdu.

 

Zobacz także:

Producent lamp samochodowych – lampy obrysowe (egkal.pl)

Oświetlenie samochodu, pojazdu. Jak dbać o bezpieczeństwo? (egkal.pl)

Jak oznaczona jest homologacja na lampach samochodowych? (egkal.pl)

Światła mijania, drogowe i do jazdy dziennej – co jest prawidłowe i kiedy? (egkal.pl)