Światła mijania, drogowe i do jazdy dziennej – co jest prawidłowe i kiedy?

Światła mijania, drogowe i do jazdy dziennej - co jest prawidłowe i kiedy?

Dzisiejsze samochody wyposażone są w różne rodzaje świateł, wśród których wymienia się m.in. mijania, drogowe, czy do jazdy dziennej. Warto mieć świadomość, że każdy typ może być wykorzystywany w innych warunkach, a nieprawidłowe użycie świateł nie tylko stwarza zagrożenie na drodze, ale może być również przyczyną otrzymania mandatu. Czym charakteryzują się konkretne światła samochodowe? W jakich warunkach należy ich używać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Obowiązek używania świateł mijania przez całą dobę obowiązuje w Polsce od 17 kwietnia 2017 roku i dotyczy pojazdów, które nie zostały wyposażone w światła do jazdy dziennej.
  • Światła do jazdy dziennej mogą być wykorzystywane w Polsce wyłącznie w okresie od świtu do zmierzchu, a ich użycie warunkuje nieograniczona przejrzystość powietrza. Niedozwolone są również w czasie holowania oraz jazdy w tunelach.
  • Światła drogowe zwane potocznie długimi mogą być używane wyłącznie od zmierzchu od świtu pod warunkiem, że nie powodują oślepienia innych kierowców i uczestników ruchu.

Światła mijania

Światła mijania to oświetlenie przednie samochodu, które w założeniu ma nie powodować oślepienia ani dyskomfortu, u kierowców nadjeżdżających z przeciwka oraz innych uczestników ruchu. Powszechnie wiadomo, że w Polsce istnieje obowiązek jazdy samochodem na światłach mijania przez całą dobę w sytuacji, gdy nie jest on wyposażony w światła do jazdy dziennej. Przepis został wprowadzony 17 kwietnia 2007 roku, ale warto wiedzieć, że obowiązywał już wcześniej, ale wyłącznie w jesienią i zimą, czyli w okresie od 1 października do 28 lutego każdego roku. Warto mieć świadomość, że światła mijania są obowiązkowe po zmierzchu, w czasie holowania (pojazd holujący) oraz w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza, co może być powodowane przez deszcz, mgłę, opady śniegu, czy zadymienie. Popularne światła krótkie są również konieczne po wjeździe do odpowiednie oznakowanego tunelu. Warto pamiętać, że w samochodach, które mogą poruszać się po europejskich drogach światła mijania muszą być asymetryczne, co oznacza, że mniej oświetlają lewą stronę drogi. Ma to na celu uniknięcie oślepienia kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka. Światła mijania muszą być również właściwie ustawione, o czym można przeczytać w artykule: Oświetlenie samochodu, wpływ na bezpieczeństwo.

Światła do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej, które są często mylone ze światłami mijania zgodnie z Dyrektywą 2008/89/WE muszą stanowić wyposażenie wszystkich modeli aut o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej, które uzyskały homologację po 7 lutego 2011 roku. W Polsce można je wykorzystywać jako alternatywę dla świateł mijania, ale wyłącznie w ciągu dnia oraz w warunkach nieograniczonej przejrzystości powietrza. Oznacza to, że na światłach do jazdy dziennej nie można jeździć po zmierzchu, w czasie silnych opadów deszczu lub śniegu, zamglenia oraz zadymienia. Światła do jazdy dziennej niedozwolone są także w trakcie jazdy w tunelu, czy podczas holowania (pojazd holujący). W takich sytuacjach kierowca musi używać świateł mijania, które mogą być wykorzystywane jednocześnie ze światłami drogowymi, czy przeciwmgielnymi. Warto również pamiętać, że włączenie świateł mijania powinno skutkować samoczynnym wyłączeniem świateł do jazdy dziennej.

Świata drogowe i światła długie

Kolejnym rodzajem świateł, które są przeznaczone do oświetlania przestrzeni przed samochodem są światła drogowe. Warto mieć świadomość, że światła drogowe i powszechnie znane światła długie to to samo, a w tym drugim przypadku używana jest ich nazwa potoczna. Świateł drogowych można używać wyłącznie od zmierzchu do świtu. Co więcej, tylko wtedy, gdy nie powoduje to oślepiania innych kierujących pojazdami, czy pozostałych uczestników ruchu, w szczególności pieszych. W związku z tym jadąc na światłach drogowych należy zastąpić je światłami mijania zbliżając się do:

  • samochodu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym należy pamiętać, że jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe, drugi zobowiązany jest do uczynienia tego samego;
  • auta poprzedzającego, jeżeli istnieje ryzyko, że jego kierowca może zostać oślepiony;
  • pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, w sytuacji, gdy znajduje się on w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia jego kierowcy.

Warto również podkreślić że światła drogowe w odróżnieniu od świateł mijania są symetryczne, co oznacza, że równomiernie oświetlają zarówno prawą, jak i lewą stronę.

Światła mijania, drogowe i do jazdy dziennej - co jest prawidłowe i kiedy?
Światła mijania, drogowe i do jazdy dziennej – co jest prawidłowe i kiedy?

Nowe auta z automatycznym przełączaniem świateł drogowych na jazdę dzienną

Nowoczesne samochody są wyposażone w automatyczne i adaptacyjne światła drogowe, które przełączają się bez ingerencji kierowcy przełączają się na światła do jazdy dziennej i odwrotnie. Systemy te wykorzystują nie tylko czujnik zmierzchu, ale również kamery rozpoznające oświetlenie innych pojazdów, co ma zapobiec ich oślepianiu. Warto jednak podkreślić, że automatyczne przełączanie świateł drogowych na jazdę dzienną czasami zawodzi, co powoduje nie tylko zagrożenie bezpieczeństwa, ale również może grozić nałożeniem mandatu za korzystanie z niewłaściwych świateł. W związku z tym lepszym rozwiązaniem wydaje się być manualne włączenie świateł mijania.

Podsumowując należy stwierdzić, że używanie właściwego oświetlenia w samochodzie musi być dostosowane do obowiązujących przepisów prawa oraz warunków panujących na drodze. Uzależnione od tego jest bowiem nie tylko bezpieczeństwo kierowcy auta, ale również innych uczestników ruchu.

Zobacz także