Gdzie wyrzucać lampy samochodowe?

Pytanie jest wyjątkowo uzasadnione, tym bardziej że nie chodzi już o zwyczajny trend ekologiczny. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, iż nasza planeta przeżywa ogromny kryzys związany z nadmiarem porzuconych bezmyślnie tworzyw sztucznych, a z takich przeważnie produkowane są lampy samochodowe.
Gdzie pozostawić zużyte lampy? Co na ten temat ma do powiedzenia polskie prawo? Dlaczego zniszczone lampy są tak szkodliwe dla środowiska? Na te pytania naprawdę warto poszukać odpowiedzi.

Gdzie wyrzucać lampy samochodowe - Segregacja lamp samochodowych 

Sprawę nieco utrudnia fakt, iż lampy samochodowe oraz żarówki są wyposażeniem z reguły dość trwałym. Powyższe daje asumpt do stwierdzenia, że nieczęsto mamy okazję zastanawiać się, co zrobić ze zużytymi akcesoriami.

W przypadku wymiany tych urządzeń dokonanej w warsztacie mechanicznym problem pozbycia się surowców wtórnych pozostaje scedowany na mechanika. Nieco inaczej wygląda to podczas serwisowania pojazdu we własnym zakresie.

Co do zasady, segregacja ma sens jedynie wtedy, kiedy bezużyteczne produkty i surowce można poddać procesowi recyklingu. Oczywiście sami najczęściej nie dysponujemy wystarczającą wiedzą na ten temat, dlatego a priori załóżmy, że każde tworzywo sztuczne, metal, papier lub szkło spełnia wymogi recyklingu.

O tym, jak wielka jest różnorodność lamp samochodowych, można przekonać się, czytając publikację na stronie https://egkal.pl/rodzaje-lamp-samochodowych/.

Trudno oczekiwać, by statystyczny kierowca rozpoznawał tworzywa lub starał się określać przydatność przepalonych żarówek w dalszym procesie przetwarzania. Jedyne co w takiej sytuacji można zrobić, do włożyć plastik do pozostałych odpadów tego typu. W większości przypadków są to pojemniki koloru żółtego.

Pusta obudowa reflektora, pozbawiona wszelkich dodatków elektrotechnicznych stanowi w świetle prawa odpad plastikowy i tak należy ją potraktować.

Podobnie przepisy traktują żarówki powszechnie używane w pojazdach. Mogą trafić do śmietnika, jednak zdecydowanie lepiej by było, gdyby zostały odstawione do punktów gromadzących śmieci pochodzenia elektrotechnicznego lub do specjalnych pojemników umieszczonych w sklepach prowadzących sprzedaż takimi artykułami.

Argumentem za takim postępowaniem niech będzie wynik badań eksperckich, który wskazuje, że aż 90% materiałów otrzymanych w procesach odzysku i recyklingu zużytego oświetlenia można wykorzystać powtórnie.

Pozbywając się lampy bądź żarówki, korzystamy z następujących możliwości:

  • Zbędną już lampę lub żarówkę możemy oddać w sklepie. Punkty sprzedaży mają obowiązek przyjąć zużyty sprzęt oświetleniowy, jeśli jest on tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje jak ten sprzedawany. W takim przypadku marka i pochodzenia lampy nie ma znaczenia.
  • Sklepy wielkopowierzchniowe mają obowiązek przyjąć zużyty sprzęt oświetleniowy bez konieczności zakupu nowego, którego wymiary zewnętrzne nie przekraczają 25 cm.
  • Należy udać się do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) i tam przekazać zużyty sprzęt oświetleniowy.

W ten sposób z każdej żarówki da się odzyskać 98% aluminium i 100% stali, natomiast w przypadku tworzyw sztucznych wielkość ta wynosi aż 100 procent.

Kary finansowe za błędną segregację lamp samochodowych 

Z licznych ankiet dotyczących segregacji wynikało, iż ponad 90 procent badanych zadeklarowała, iż śmieci, w tym także oświetlenie samochodowe poddaje segregacji. Dopiero porównanie tych danych z raportami płynącymi z zakładów oczyszczania ukazały zatrważającą rozbieżność. Nie 90, lecz 35 procent Polaków faktycznie segreguje odpady. W przypadku lamp samochodowych sytuacja prezentuje się jeszcze gorzej.

Nasze stanowisko zaczęło ulegać radykalnej zmianie po wprowadzeniu mechanizmów motywujących w postaci kar za złą segregację. Polega ona na podwyższaniu opłat za wywóz nieposegregowanych odpadków, przy czym cena za usługę może być nawet czterokrotnie wyższa od standardowej.

Zważywszy na intensywny wzrost ogólnych opłat eksploatacyjnych mieszkania lub budynku, podwyżka cen wywozu śmieci w takiej wysokości staje się dotkliwa.

Z jakiego tworzywa są lampy samochodowe, z czego są zrobione? 

Reflektory samochodowe muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa, a z uwagi na liczne zagrożenia mechaniczne, także trwałości. Oznacza to, że materiały wykorzystane do ich produkcji powinny cechować się odpornością po zakończeniu cyklu produkcji.

Obudowa reflektora, zastosowanie:

  • Nośnik wszystkich podzespołów reflektora (kable, odbłyśnik itp.)
  • Mocowanie do karoserii samochodu
  • Ochrona przed czynnikami zewnętrznymi (wilgoć, ciepło itp.)

Z uwagi na stosowane technologie lampy samochodowe produkowane są z tworzyw termoplastycznych, tak jak jest to w przypadku produktów prezentowanych na https://egkal.pl/.

Ich zaletą jest to, że pod wpływem ciśnienia i wysokiej temperatury plastik zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, co pozwala dowolnie formować jego kształt.

Często powtarzanym mitem jest, że reflektory produkowane są ze szkła. W powszechnym użyciu znajdziemy wyłącznie lampy z tworzywa. Jest to uzasadnione przyczynami ekonomicznymi oraz bezpieczeństwa.

Producenci starają się ograniczyć wagę swoich produktów, cenę oraz sprawić, że rozbita lampa nie będzie stanowić zagrożenia dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Tworzywo sztuczne w odróżnieniu od szkła nie pozostawia na drodze niezwykle twardych cząstek o ostrych krawędziach. Plastik nie jest w stanie przebić opony i stosunkowo łatwo go uprzątnąć z jezdni.

Interesuje Cię tematyka lamp samochodowych? Szukasz nowych źródeł zaopatrzenia do Twojego biznesu? Napisz, zadzwoń. To nic nie kosztuje, a może sprawić, że zyskasz wielu nowych, zadowolonych klientów. Zapraszamy.