Jak zadbać o dobrą widoczność nad drodze?

Sprawne oświetlenie to jeden z aspektów najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze. Co należy zrobić, by zadbać o jak najlepszą widoczność?

Wybór odpowiednich lamp samochodowych

To, że lampy samochodowe stopniowo tracą swoje właściwości, jest rzeczą jak najbardziej naturalną. W największym stopniu za to zjawisko odpowiada materiał, z które produkuje się współczesne światła. Ze względu niższe koszty, lekkość, wytrzymałość i łatwość formowania, właściwie wszyscy producenci używają dziś tworzywa sztucznego. Niestety, w porównaniu ze szkłem, ma ono jedną wadę – skłonność do matowienia i żółknięcia. Jest ono wynikiem uszkodzeń powodowanych przez podnoszone z jezdni kamienie i piasek, wysokiej temperatury, kurzu, wilgoci i nieodpowiedniej pielęgnacji.

Prędzej czy później każdy z nas stanie więc przed koniecznością kupna nowych lamp do swojego samochodu. Czym jednak kierować się przy ich wyborze? Przede wszystkim kompatybilnością z danym modelem auta. Najłatwiejszy sposób to skorzystanie z usług ASO – wystarczy podać numer VIN samochodu.

Kolejna kwestia dotyczy rodzaju lamp samochodowych. Obecnie największe znaczenie mają reflektory LED-owe oraz ksenonowe. Te pierwsze są cenione między innymi ze względu na wytrzymałość (potrafią służyć nawet przez 100 tysięcy godzin), szybkie osiągnięcie pełnej jasności oraz możliwość osiągnięcia właściwie dowolnych efektów wizualnych. Wady? Przede wszystkim skłonność do nagrzewania.

Lampy ksenonowe dają wprawdzie światło mocniejsze od LED-owych, ale nie pozwalają wydajnie sterować jasnością. Są ponadto mniej wytrzymałe, a do ich rozruchu potrzebne jest napięcie wyższe niż możliwości samochodowego akumulatora – wymusza to więc użycie specjalnych zapłonników.

Dobra widoczność na drodze - Lampy LED-owe do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej to jeden z czynników, które w największej mierze decydują o naszej widoczności od świtu do zmierzchu. Włączają się one automatycznie, jednak zlokalizowane są tylko z przodu. Wielu kierowców popełnia błąd, sądząc, że wraz z nimi zapalają się również światła tylne. Tymczasem, o ile w pogodny dzień i tak będziemy widoczni dla kierowców jadących za nami, to przy zachmurzeniu, opadach czy zamgleniu konieczne będzie jeszcze włączenie tylnych lamp pozycyjnych.

Jak ustawić światła w samochodzie. Jak ustawić światła drogowe oraz jak powinny być ustawione światła mijania?

Nawet, jeśli zawsze będziemy pamiętać o włączeniu świateł, wcale nie możemy być pewni co do tego, że inni użytkownicy drogi bez problemu dostrzegą nasz samochód. Dobra widoczność na drodze jest bardzo ważna! Równie ważne jest przecież prawidłowe działanie lamp. Warto więc dowiedzieć się, jak ustawić światła w samochodzie. Za regulację pozycji świateł odpowiada pokrętło znajdujące się w pobliżu fotela kierowcy (zwykle po lewej od deski rozdzielczej) lub komputer pokładowy. W większości modeli do dyspozycji mamy od 3 lub 4 poziomy regulacji:

  • 0 – używany, gdy w samochodzie znajduje się tylko kierowca i jeden pasażer, bez bagaży;
  • 1 – rekomendowany przy poruszaniu się z „pełną obsadą” pasażerów, ale bez bagaży;
  • 2 – dla podróżujących ze wszystkimi pasażerami oraz bagażami w bagażniku;
  • 3 – wykorzystywany gdy autem podróżuje tylko kierowca i pasażer z przodu, przy obciążonym bagażniku.

Powyższe wskazówki są jednak tylko ogólne, a szczegóły ustawień mogą się znacznie różnić w poszczególnych modelach. Warto więc zajrzeć do książki serwisowej auta.

Przerabianie lamp samochodowych na LED oraz przyciemnianie lamp samochodowych. Dobra widocznosć na drodze. Co trzeba wiedzieć?

Wspomniane zalety technologii LED-owej sprawiają, że coraz większą popularnością cieszy się przerabianie lamp samochodowych na LED. W porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, diody są jaśniejsze, zużywają mniej energii, sprawiają, że auto prezentuje się nowocześniej i szybciej osiągają pełną jasność. Cała procedura jest zasadniczo bezpieczna zarówno dla samochodu, jak i komputera pokładowego. Warunkiem jest tylko profesjonalnie wykonany montaż. Jeśli nie posiadamy wystarczających umiejętności, należy powierzyć go sprawdzonemu serwisowi.

Inną dość popularną modyfikacją jest przyciemnianie lamp samochodowych. Na takie rozwiązanie zwykle decydują się miłośnicy tuningu, argumentując to drapieżniejszym i bardziej sportowym wyglądem auta. Przyciemnianie świateł nie pozostaje jednak bez wpływu na bezpieczeństwo auta – staje się ono mniej widoczne. Należy też pamiętać, że każda ingerencja w konstrukcję reflektora skutkuje utratą homologacji, przez co wyposażony w niego samochód w czasie policyjnej kontroli jest traktowany jako pojazd bez świateł.

Światła LED do przyczepy

Przyczepa, podobnie jak każdy inny pojazd dopuszczony do poruszania się po drogach publicznych, powinna być wyposażona we własne, sprawne i zgodne z przepisami oświetlenie. W jego skład powinny wchodzić:

  • kierunkowskazy;
  • światła stopu;
  • podświetlenie tablicy rejestracyjnej;
  • tylne światła pozycyjne;
  • odblaski (tylne, przednie i boczne);
  • tylne światła przeciwmgłowe;
  • tylne światła awaryjne;
  • światła obrysowe (jeśli jej szerokość wynosi ponad 2,1 metra).

Ze wspomnianych wyżej względów, światła LED do przyczepy są najlepszym wyborem, zapewniającym trwałość i bezproblemowe działania. Pamiętaj i dbaj o dobrą widoczność na drodze

Renowacja lamp samochodowych. O co zadbać, jak czyścić lampy samochodowe oraz jak polerować?

W przypadku zmatowienia reflektorów, alternatywa dla kupna nowych może być ich odrestaurowanie. Renowacja lamp obejmuje przede wszystkim dwie czynności (polerowanie oraz czyszczenie) i poza sytuacjami, gdy są one poważnie zniszczone, przynosi dobre efekty. Poza poprawą widoczności na drodze, zregenerowane reflektory „odejmują” samochodowi kilka lat. Ważnym argumentem jest też oszczędność – w naszej kieszeni zostanie dzięki renowacji co najmniej kilkaset złotych. Dobra widoczność na drodze to podstawa!

Pracę warto zacząć od zabezpieczenia karoserii naokoło reflektora przed przypadkowym zarysowaniem. W tym celu możemy użyć papierowej taśmy. Następnie należy dokładnie umyć i odtłuścić reflektory – najlepiej z użyciem specjalistycznego środka. Kolejny krok to polerowanie lamp. Zacznijmy je od zeszlifowania starej warstwy ochronnej – tu sprawdza się zwykła woda w połączeniu z papierem ściernym o grubości kolejno 800, 1200, 1500, 2000, 2500 i 3000. Unikajmy przy tym ruchów kolistych, poruszając papierem najpierw poziomo, a później pionowo. Potem należy już tylko ostrożnie wypolerować lampę, a następnie znów ją odtłuścić i nałożyć nową warstwę ochronną. Do wszystkich trzech czynności użyjmy środków stworzonych w konkretnym celu.